Diætportalens dom over Low FODMAP diet

Afsender
Low FODMAP diet blev udviklet af forskere ved Monash University i Australien. Det australske team, ledet af læge Peter Gibson og diætist Susan Shepherd, fandt de første beviser på, at en low FODMAP diæt lindrer symptomer ved IBS. (Irritabel Bowel Syndrome = irritabel tarm)

Vurdering af afsenders troværdighed:  (5 / 5)

Hvordan virker det?
Low FODMAP diet er en tidsbegrænset, udelukkelsesdiæt og den udelukker fire grupper af kulhydrater i en periode på 2-8 uger. Diæten må ikke forveksles med tidens protein- og fedtrige trenddiæter og en low FODMAP diet har heller intet med vægttab at gøre. Nyere forskning fra Monash University i Australien har påvist, at en stor gruppe af de sukkerarter (kortkædede kulhydrater) vi spiser, kan forværre IBS symptomer. Dette skyldes, at nogle sukkerarter absorberes dårligt i tarmen, hvor de bl.a. fermenteres af bakterier (producerer gasarter som hydrogen og methan). Desuden er sukkerarterne osmotisk aktive, hvilket betyder de ufordøjede sukkerarter, som er tilbage i tarmen, er i en høj koncentration. Da kroppen, når du har IBS ikke er i stand til at fjerne sukkerarterne fra tarmen, forsøger den i stedet at skylle dem ud ved, at der trækkes væske ind i tarmen. Som konsekvens heraf kan der opleves diarre, oppustethed og mavesmerter. Det er disse sukkerarter vi kalder FODMAPs.

Diæten kan lindre symptomer hos op imod 75% af alle med IBS.

Vurdering af effekt:  (4 / 5)

Er der risiko for mangeltilstande?

Kulhydrater er ikke livsnødvendige. Derfor kan man i en periode sagtens skære ned på dem eller vælge som i denne diæt vælge en type frem for en anden. Hvis du sørger for at spise varieret indenfor diætens rammer med særligt fokus på fuldkorn fra havre, ris, majs eller hirse, så er risikoen for mangler minimal. Den egentlig risiko ligger i at din tarmflora ændrer sig på diæten. Det er vigtigt for et godt helbred med en divers tarmflora og derfor er kritikken af diæten, hvad denne ændrede tarmflora betyder på sigt. Vil det øge risikoen for andre sygdomme at nogle bakteriearter findes i lavere antal end tidligere. Vores anbefaling er derfor klar – kun striks diæt i de anbefalede 2-8 uger og herefter introduktion af flere fødevarer igen. Du har med garanti udelukket fødevarer, din tarm godt tåler i mindre mængder.

Vurdering af risiko for mangler:  (4 / 5)

Diætportalens dom:

Der er ingen tvivl om at vi er svært glade for low FODMAP diet hos Diætportalen. Hvis diæten administreres korrekt, så oplever mange en kæmpe forandring. Desuden er afsendere meget troværdige og det er på alle måder en af de mest banebrydende diæter, vi har det i det nye årtusinde. Diæten har god effekt hos mange, der før troede de skulle leve med mavesmerter resten af livet. Dog er det vigtigt at understrege at diæten er til personer med IBS! Den gør intet for dig, hvis ikke du har mavesmerter og vekslende afføringsmønster. Så er du sund og rask, så er det ikke en god vægttabsdiæt eller en forebyggende indsats mod at få ondt i maven.

Vurdering totalt:  (4.5 / 5)