FODMAPs – det hurtige overblik

LAKTOSE
MEJERIPRODUKTER
Flødeis, hytteost, kondenseret mælk, mælk, ricotta, fløde, koldskål, kakaomælk

Nej tak

FRUKTOSE

FRUGT
Havtorn, kirsebær, mango, pære, vandmelon, æble

GRØNTSAGER
Artiskokhjerter, asparges, slikærter

NATURLIGE SØDEMIDLER
Agave sirup, high fructose corn syrup (HFCS), honning

ALKOHOL
Cider, rom, dessertvin

ANDET
Te: fennikel, kamille, chai

OLIGOSAKKARIDER
FRUKTANER OG GALAKTANER

FRUGT
Daddel, grapefrugt, fersken, figen, kaki, nektarin, vandmelon

GRØNTSAGER
Artiskok, hvidløg, linser, løg, kidneybønner, porre, rødbede, sojabønner

BRØD/KORN
Hvede, rug, byg, spelt, bulgur, cous cous

NØDDER
Cashewnød, pistacie

POLYOLER
FRUGT
Abrikos, blomme, brombær, fersken, pære, solbær, vandmelon, æble

GRØNTSAGER
Blomkål, svampe, sukkerærter, sød kartoffel, grøn peber

SØDEMIDLER
Mannitol, maltitol, sorbitol, xylitol (sukkerfrit tyggegummi & sukkerfri pastiller)

MEJERIPRODUKTER
Laktosefri mælk, laktosefri flødeis, laktosefri yoghurt, laktosefri cremefraiche
laktosefri fløde, laktosefri skyr
ost – skæreost, skimmelost
smør

ja tak

FRUGT
Ananas, appelsin, banan (grøn, ikke overmoden), cantaloupemelon, citron, clementin, dragefrugt, durian, hindbær, honningmelon, jordbær, kiwi, passionsfrugt, lime, rabarber, vindruer

SØDEMIDLER
Ahornsirup, alm. sukker, rørsukker, alm. sirup

ALKOHOL
Rød- og hvidvin, øl, vodka, gin

ANDET
Grøn te, pebermynte te, mild sort te, kaffe/espresso

GRØNTSAGER
Agurk, aubergine, bambusskud, bok choy, bønnespirer, chili, grønne bønner, forårsløgstoppe, peberfrugt, porretoppe, grøn salat, grønkål, gulerødder, purløg, ingefær, knoldselleri, tomat, zucchini

BRØD/KORN
Glutenfrit brød (tjek ingredienser), havre, kartofler, majs-/ris-/quinoa pasta, quinoa, ris

NØDDER/FRØ
Birkes, chiafrø, macadamia, græskarkerner, hørfrø, pecan, sesamfrø, solsikkekerner, valnødder

SØDEMIDLER
Aspartam, glukose, stevia

BEGRÆNSNINGER – SPIS KUN EN AF DISSE VED HVERT MÅLTID (OG HOLD MÆNGDEN) Avocado (40g), blåbær (60g), broccoli (50g), fennikel (50g), grønne ærter (35g), hasselnød (15 g), hvidkål (100g), majs (40g), mandler (12g), pasta, alm. kogt, (74 g), rosenkål (100g), savoykål (35g), sukkerærter (15g), sød kartoffel (70g),

Copyright Diætportalen. Materialet må ikke kopieres, videredistribueres eller videresælges uden tilladelse fra Diætportalen.